/ 2 augustus 2022

Computer Vision: De toekomst van self-service

AI-kiosken en check-outoplossingen zijn misschien wel de toekomst van self-service. Ze tillen de self-service technologie naar een hoger niveau, halen onnodige acties van klanten uit het process en verminderen de afhankelijkheid van barcodes en scanning. In plaats daarvan kunnen klanten de artikelen die ze willen halen presenteren aan de self-service oplossing met computer vison, waarna producten automatisch herkent met behulp van kunstmatige intelligentie (AI).


De mogelijkheden van AI kiosken en AI self-service technologie zijn bijna eindeloos met een scala aan toepassingen in verschillende sectoren, waaronder retail. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende AI-oplossingen, hun werking, de haalbaarheid en de belangrijkste voordelen van het gebruik van AI self-service oplossingen.


HOE WERKT EEN AI-KIOSK EIGENLIJK?

Hoewel AI-kiosken gebruik maken van geavanceerde en innovatieve technologie om het afreken- en bestelproces te transformeren, verandert de manier waarop zij werken niet veel ten opzichte van het afrekenproces bij een reguliere self-service checkout.


1. GA NAAR DE KASSAZONE EN VIND DAAR EEN AI KIOSK

Het eerste deel van het traject in de kassazone is precies hetzelfde. Elke klant komt de kassazone binnen en loopt naar de AI-kiosk die met een groene LED-indicator wordt aangegeven als zijnde beschikbaar. Zodra de klant een zelfbedienings AI-kiosk heeft gevonden, is hij klaar om met het self-checkout proces te beginnen.


2. ARTIKELEN/PRODUCTEN OP HET DIENBLAD PLAATSEN

Bij de AI-kiosk kan de klant gewoon zijn dienblad met de artikelen/producten op de kiosk plaatsen. De geïntegreerde camera's herkennen dan automatisch de producten en plaatsen deze in het winkelmandje, de klant is klaar om af te rekenen.


De camera's kunnen meerdere producten tegelijk herkennen op basis van opgeslagen gegevens. De boodschappen van een klant en de relevante producten worden met een hoge mate van nauwkeurigheid herkend. Liggen producten op elkaar? Dan bieden ingebouwde gewichtssensoren een uitkomst. Deze zijn vergelijkbaar met de sensoren die worden gebruikt bij zelfscan-kassa's en bieden een extra verificatie van de producten. Dankzij deze fraudepreventietechnologie zijn willekeurige winkelcontroles of toezicht door het personeel bijna overbodig.


3. VERIFIEER DE BOODSCHAPPEN EN REKEN AF

Zodra de boodschappen door de AI-kiosk zijn herkend en in het mandje op het scherm zijn geplaatst, wordt de klant gevraagd te controleren en te bevestigen dat de juiste artikelen zijn toegevoegd. Nadat de boodschappen zijn bevestigd, kan de klant betalen met de betaalmethode van zijn voorkeur en het checkout-proces voltooien door te betalen.


ZIJN AI-KIOSKEN GESCHIKT VOOR SELF-CHECKOUT?

Het tempo waarin AI-kiosken worden ingevoerd, zal afhangen van de haalbaarheid ervan voor zelfbedieningstoepassingen. Het afrekenproces is vanuit het oogpunt van computer vision zeer haalbaar omdat het gestandaardiseerd kan worden, en de AI-technologie is gebenchmarkt op basis van het menselijk observatie. In bijna alle gevallen kan computer vision herkennen wat mensen kunnen herkennen. De productherkenning is zeer nauwkeurig en de nauwkeurigheid neemt verder toe naarmate meer scans worden gemaakt. Het proces is zeer geschikt voor automatisering, aangezien slechts weinig toepassingen een individuele aanpak vereisen. De geringe variantie vermindert de complexiteit van de productherkenning.


Over het geheel genomen is productherkenning door de AI-kiosk mogelijk met een hoge mate van nauwkeurigheid, dankzij de standaardisatie en de minimale variantie. AI-kiosken en de bijbehorende technologie zijn dan ook zeer haalbaar voor self-service toepassingen.


BELANGRIJKSTE VOORDELEN VAN AI SELF-CHECKOUT

Er is een aantal voordelen verbonden aan het gebruik van AI oplossingen in het self-service en self-checkout proces, vooral binnen de retail- en restaurantsector. Ontdek de belangrijkste voordelen van het gebruik van AI self-checkout in uw bedrijf.


SNELLER PRODUCTEN SCANNEN & HERKENNEN

AI-kiosken zijn in staat om producten met behulp van het computer vision systeem aanzienlijk sneller te herkennen dan een mens of een traditionele scanner die barcodes nodig heeft. Het reguliere zelfscannen kost een klant gemiddeld 2-3 seconden per product, bij het afrekenen van drie producten ben je dus al 9 seconden kwijt aan het zelfscannen. Met computer vision kan een AI-kiosk tot tien producten scannen in slechts 1 seconde. Deze aanzienlijke tijdsbesparing resulteert in kortere wachtrijen en een aanzienlijk snellere doorstroom in de kassazone.


Uiteindelijk verbetert dit de klantervaring en verhoogt het de klanttevredenheid in uw bedrijf. Verwacht wordt dat AI-kiosken binnen 3 jaar de typische transactietijd voor een gemiddelde klant kunnen halveren.


VERHOOGDE KLANTENDOORSTROOM

Klanten die graag gebruik maken van self-service kiosken hebben ook een hekel aan in de rij staan. Door gebruik te maken van AI self-service oplossingen kunt u uw capaciteit op piekmomenten verhogen, zodat u meer klanten kunt bedienen en de wachtrijen korter zijn. De snellere productscanning in combinatie met het autonome karakter van elke AI-kiosk en self-checkout zorgt voor een aanzienlijke tijdsbesparing.


VERBETERDE KLANTENSERVICE

AI-kiosken en de autonome werking ervan creëren nieuwe mogelijkheden om taken in de kassazone te automatiseren die beter door een computer dan door een mens kunnen worden uitgevoerd. Klanten hoeven hun boodschappen niet meer te scannen en werknemers die normaal het checkout proces afhandelen, zijn nu vrij om klanten van advies en service te voorzien. Dit resulteert in een betere klantenservice, omdat de werknemers meer beschikbaar zijn voor de klanten die hun hulp het meest nodig hebben.


FACILITEERT CONTACTLOZE TRANSACTIES

De invoering van AI-kiosken kan ook het contactloos afrekenen voor klanten faciliteren. Na de COVID-19 pandemie blijven sommige klanten de voorkeur geven aan contactloze serviceopties. AI-kiosken maken het contactloos afrekenen mogelijk omdat elk aspect van het afrekenen, van het scannen van de producten tot het betalen van de boodschappen en het afronden van het afrekenen, zonder contact verloopt.


MAAK KENNIS MET ONZE AI-OPLOSSING: DE SLIM BALANCE

Pan Oston streeft ernaar om voorop te lopen bij self-service kiosk technologie. Na het success van onze AI-Kiosk bij BACK-FACTORY samen met Walkout Technologies is nu ook de SLIM Checkout Familie uitgebreid met een self-checkout die AI technologie toepast.


De SLIM familie van Pan Oston heeft een opwindende nieuwe line-up van AI kiosken die zeer geschikt zijn voor een reeks van self-service en self-checkout toepassingen. De SLIM Balance Small en SLIM Balance Large voldoen elk aan de eisen van een reeks retailers, van grote supermarkten tot kleinere food en non-food retailers.


De SLIM Balance balanceert op de grens tussen traditionele self-checkout met cash management intergratie en toekomstige self-service met computer vision De verschillende camera's zorgen voor een ondersteunende functie in het self-checkout proces. Zo is het mogelijk om producten zonder barcode te herkennen en automatisch aan de winkelmand toe te voegen. Denk b.v. aan fruit waarbij de SCO helpt met een voorselectie zodat klanten niet meer door een menu op zoek moeten naar de juiste soort appel. Dit betekent een aanzienlijke vereenvoudiging van het aankoopproces in de supermarkt.


Daarnaast let een overhead-camera op de acties de klant onderneemt bij het afrekenproces om zo diefstal tegen te gaan. Op basis van geleerde acties weet de AI technologie wanneer er een mogelijke situatie ontstaat waarbij producten niet afgerekend worden. Vervolgens kan het transactieproces automatisch gestopt worden waarna een medewerker een controle kan uitvoeren. Hierdoor zijn steekproefsgewijze controles niet meer nodig.


KLAAR OM DE MOGELIJKHEDEN VAN AI-SELF-SERVICE TE ONTDEKKEN?

Onze self-service specialisten staan klaar om uw bedrijf te helpen de mogelijkheden van AI kiosken en self-checkouts te verkennen en de best mogelijke oplossing voor uw bedrijf te ontwikkelen. De ESSENCE AI-kiosk en SLIM Balance self-checkouts zorgen ervoor dat de checkout zone klaar is voor de toekomst.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Computer Vision: De toekomst van self-service datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.