/ 2 juli 2021

Voordelen van een kiosk in jouw restaurant

Interactieve kiosken komen steeds vaker voor in de retail, maar ook in andere verschillende sectoren. Ook restaurants en eetgelegenheden halen tegenwoordig steeds meer voordelen uit deze innovatieve zelfbedieningstechnologie. Zij gebruiken voedselkiosken om hun processen zo goed mogelijk te stroomlijnen en hun gasten de best mogelijke ervaring te bieden. Misschien heb je zelf wel eens een maaltijd besteld en afgerekend bij een kiosk en het gemak ervaren. In een paar klikken stel je je menu samen, waarna de keuken direct voor jou aan de slag gaat. Na enkele minuten kun jij je maaltijd ophalen bij de balie of wordt deze naar je tafel gebracht. Nog nooit was eten bestellen zo gemakkelijk.


Nu de juiste technologie beschikbaar is, proberen meer restaurants zelfbediening te integreren in hun bedrijfsproces. Ondanks dat is het onwaarschijnlijk dat alle restaurants in Nederland volledig bestaan uit zelfbediening. Sommige restaurants zullen er bijvoorbeeld voor kiezen om zelfservice te combineren met andere bestel- en afrekenmogelijkheden. Bij een goede implementatie kunnen de voordelen van een kiosk aanzienlijk zijn. Zo kan het jouw restaurant meer voordeel opleveren ten opzichte van concurrenten en kan het zorgen voor meer bestellingen en een hogere bestellingswaarde. In dit artikel hebben we de vijf grootste voordelen van een interactieve kiosk in een restaurant voor je op een rijtje gezet.


EEN MODERNE ONTVANGST


We kennen het denk ik allemaal wel bij fast food of fast casual restaurants… Op piekmomenten kan het heel erg druk zijn, waardoor we met zijn allen in de rij bij de kassa staan om onze bestelling door te geven. Dit leidt tot frustratie en een negatieve klantervaring. Een lange rij en frustraties kunnen ertoe leiden dat gasten het restaurant weer verlaten en bij de concurrent gaan eten. Dat wil je natuurlijk voorkomen!


Gelukkig kan een ontvangst ook anders door een interactieve kiosk bij de ingang van het restaurant te plaatsen. De kiosk begroet gasten door een interactieve en intuïtieve digitale ervaring. Bij de kiosk kunnen gasten zich aanmelden, het menu bekijken, eten bestellen en een tafel toegewezen krijgen. Het grootste voordeel: dit alles gebeurt terwijl jouw medewerkers zich kunnen concentreren op andere complexe taken of de gasten die al aan tafel zitten te woord kunnen staan. 


LAAT GASTEN OP HUN EIGEN MANIER HUN ETEN BESTELLEN


Steeds meer mensen zijn het gewend om op hun eigen manier eten te bestellen. Helemaal sinds corona en de opkomst van afhaalplatforms als Thuisbezorgd en Uber Eats, zijn gasten hier steeds meer gewend aan geraakt. Op deze ontwikkeling kun je gemakkelijk inspelen door een kiosk. Deze creëert een soortgelijk bestelproces als op een smartphone of tablet. Door het moderne bestelproces van een kiosk is het voor gasten mogelijk om op hun eigen tempo door het menu te bladeren, eten te bestellen en bijvoorbeeld aan te geven dat zij een bepaald ingrediënt niet in hun gerecht willen.


Door een interactieve kiosk in jouw restaurant kunnen gasten dus hun eigen bestelling op een gemakkelijke manier plaatsen. Deze nieuwe manier van bestellen kan de klantervaring transformeren tot een (nog) positievere ervaring. Dit komt door de verminderde wachttijden, dat resulteert in tevreden gasten. Daarnaast bieden kiosken ook mogelijkheden voor upselling door extra gerechten aan te bieden op basis van de interesses van de gasten. Dit resulteert weer in een hogere bestelwaarde.


Wanneer de gast zelf eten bestelt bij een interactieve kiosk, zorgt dit er ook voor dat het aantal fouten van medewerkers verminderd wordt. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld een klant niet goed verstaan of vergeten iets op te schrijven. Hierdoor is een foutje snel gemaakt met een ontevreden gast en eventueel verspild voedsel als gevolg. Dit heeft uiteindelijk weer een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat en dat is natuurlijk erg vervelend. Interactieve kiosken nemen dit probleem weg en zorgen voor nauwkeurige bestellingen door een gemakkelijke en gebruiksvriendelijke ervaring.


Wanneer gasten zelf hun eten bestellen, kunnen zij ook op hun eigen manier betalen. Een kiosk biedt namelijk meerdere mogelijkheden om af te rekenen; met een chip & pinapparaat kunnen gasten met hun pinpas, contactloos, Apple Pay of Google Pay betalen. Ook deze gemakkelijke manier van betalen zorgt weer voor verminderde wachtrijen, waardoor gasten meer tevreden zijn.


VERZAMEL DATA WAARMEE JIJ JE RESTAURANT KUNT VERBETEREN


Vandaag de dag kun je er bijna niet meer omheen: data is belangrijk! Eigenlijk is het verzamelen van gegevens altijd al belangrijk geweest om bijvoorbeeld meer inzicht te geven in de processen van jouw restaurant. Dat kan weer helpen om verbeteringen of veranderingen door te voeren. Elke kiosk in jouw restaurant zal achter de schermen allerlei data nog gemakkelijker verzamelen over elke interactie die hij met de gasten heeft. Deze gegevens zijn van onschatbare waarde, omdat je letterlijk alles kunt bijhouden. Hoeveel mensen waren er in jouw restaurant? Wat bestellen mensen vaak? Hoe kun je het bestelproces verbeteren? Op al deze vragen vind je een antwoord door de kiosk, wat kan helpen bij de personeelsplanning, het bestelproces en de inkoop van ingrediënten.


Alle gegevens samen kun je gebruiken om patronen te herkennen, trends te identificeren en eventuele verbeterpunten te ontdekken. Dit kun je inzetten om de klantervaring in jouw restaurant nog meer te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van de kiosk zien dat het merendeel van de gasten doordeweeks tussen 17:00 en 21:00 eten bestelt, maar dat deze tijden in het weekend heel anders zijn. Hier kun je dan de personeelsplanning op aanpassen, zodat er meer medewerkers aanwezig zijn op de piekmomenten. Ook kan bijvoorbeeld blijken dat een bepaalde pizza heel populair is. Deze kun je dan bovenaan in het menu zetten, zodat gasten deze nog gemakkelijker vinden. Tot slot kun je ook specifieke vragen aan je gasten stellen door een korte enquête op te nemen aan het einde van het bestelproces.


ONTWIKKEL EEN RELATIE MET JE KLANTEN


De sleutel tot succes? Loyale gasten en hun herhaalaankopen. Trouwe gasten die blijven terugkomen voor een lekker hapje of drankje zorgen voor meer bestellingen. Dat klinkt natuurlijk heel mooi, maar loyale gasten krijgen is lastig en ze behouden is nog een grotere uitdaging. Daarom hebben veel winkels en restaurants loyaliteitsprogramma’s in het leven geroepen. Met kortingen en andere leuke aanbiedingen verleiden ze hun gasten om terug te keren naar hun restaurant. Een interactieve kiosk kan jou ook helpen om meer binding met jouw gasten te creëren door gegevens van gasten te verzamelen en een loyaliteitsprogramma aan te bieden. Aan het einde van hun bestelling krijgen gasten bijvoorbeeld punten of een leuke korting, om een nog betere klantervaring te creëren.  


ZET JE PERSONEEL EFFICIËNTER IN


Als restauranteigenaar of bedrijfsleider weet je dat het runnen van een restaurant een dure aangelegenheid is met veel kosten, waaronder de personeelskosten. Door een interactieve kiosk kun je de personeelskosten verlagen en personeel flexibel inzetten op de plek waar ze het meest nodig zijn. Kassamedewerkers die bijvoorbeeld de bestellingen opnamen, kunnen nu ingezet worden voor andere taken.


Ondanks dat de kiosk nooit alle medewerkers kunnen vervangen, bieden ze wel extra flexibiliteit. Zo kun jij kosten besparen door tijdens piekuren minder mensen in te zetten, wat flink scheelt in de kosten!


ONZE KIOSKSPECIALISTEN STAAN VOOR JOU KLAAR!


Ben je geïnteresseerd in een interactieve kiosk of nieuwsgierig wat een kiosk voor jouw restaurant kan betekenen? Ons team van kioskspecialisten staat voor jou klaar! Pan Oston levert innovatieve kioskoplossingen die volledig aangepast kunnen worden aan jouw wensen. Alle kiosken zijn software-onafhankelijk, wat je de vrijheid geeft om de technologie te kiezen die het beste bij jouw restaurant past. Elke stap van het implementatieproces pro-actief; van het eerste ontwerp tot de installatie door onze specialisten.


Benieuwd naar de ervaring van Pan Oston met kiosken in restaurants? Onze huidige klantenkring bestaat o.a. uit Subway, Starbucks en M&S. Samen met meer dan 165 specialisten en 50 jaar ervaring beschikt Pan Oston over in-house-ontwerp en -productie. Hierdoor konden we de samenwerkingen met deze mooie merken realiseren. Wanneer jij kiest voor Pan Oston, betekent dit dat jij profiteert van alle expertise die in ons team aanwezig is. En wist je dat de BLUE FIRE kiosk van Pan Oston bekroond is met een Red Dot Designaward?


Neem vandaag nog contact op met ons verkoopteam, zodat we samen kunnen kijken wat een interactieve kiosk voor jouw restaurant kan betekenen!

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!

Download Voordelen van een kiosk in jouw restaurant datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.