Kiosk is een concept van NS met een uitgebreid assortiment aan eten, drinken, kranten en tijdschriften voor onderweg, kortom alles waarmee in de dagelijkse behoefte van de reiziger kan worden voorzien. Snelheid is daarbij van doorslaggevend belang, niet alleen in de indeling en routing van de Kiosk winkels, maar ook in de service, die erop gericht is om de klanten in sneltreinvaart te helpen. Op elk moment van de dag kun je bij Kiosk terecht voor iets te eten, drinken of iets te doen voor onderweg. Kiosk is gevestigd op meer dan 100 locaties in en om NS-stations door heel Nederland.
Voor treinreizigers zijn korte wachttijden van belang, het is dus cruciaal om klanten snel te helpen. Self-service, en met name selfcheckout, sluit naadloos aan bij het concept van Kiosk, dat volledig is ingericht op het grab & go principe. Selfcheckouts stellen klanten in staat om tijdens piektijden hun aankopen snel zelf te scannen en af te rekenen zonder tussenkomst van een medewerker, die ondertussen andere klanten kan helpen. NS schakelde de hulp in van selfcheckout specialist Pan Oston en softwareleverancier Centric om het selfservice-concept te introduceren en te integreren in de Kiosk winkels op de NS-stations.
De Kiosk vestigingen vind je meestal op locaties met beperkte ruimte, zoals in stationshallen en veelal ook op de perrons. Het is dus een uitdaging om op deze compacte locaties een ruim assortiment te bieden en naast de bediende balie ruimte te vinden om één of meer self-checkouts te installeren. In samenwerking met Centric heeft Pan Oston op basis van het modulaire SLIM concept een custom selfcheckout ontwikkeld waarvan de core unit, voorzien van een touchscreen, scanner, bonprinter en betaalterminal, direct gemonteerd kan worden op de bestaande winkelbalie. Dat zorgt ervoor dat er geen kostbare vloeroppervlakte verloren gaat door het plaatsen van een volledig vrijstaande selfcheckout.
Een bijkomend voordeel is dat de Kiosk medewerkers steeds van nabij zicht hebben op de selfcheckout. Dat betekent dat ze snel klanten kunnen assisteren die ergens niet uitkomen bij het scannen en afrekenen van hun aankopen, en bovendien direct toezicht kunnen houden op het gebruik van de selfcheckout om gevallen van fraude en diefstal te voorkomen.
Na een aantal succesvol verlopen tests met de SLIM selfcheckout units heeft NS het concept uitgerold en maken talloze reizigers nu dagelijks gebruik van de selfcheckouts bij ruim 70 Kiosk vestigingen op de NS-stations in Nederland.
Dankzij hun modulaire en flexibele ontwerp zijn de selfcheckout-oplossingen van Pan Oston geschikt voor heel veel verschillende retailconcepten. Ben je benieuwd wat ze voor jouw winkel kunnen betekenen? Ons team van specialisten staat klaar om met jou mee te denken en elke klantinteractie in jouw winkel optimaal in te richten.